Tydzień Niepełnosprawności

Utworzono: 07-05-2019

Od 1 do 5 kwietnia obchodziliśmy w szkole Tydzień Niepełnosprawności. Głównym celem tego tygodnia było poszerzenie wiedzy naszej społeczności szkolnej na temat różnych niepełnosprawności, rozwijanie tolerancji i przeciwdziałanie dyskryminacji. Uczniowie klasy 1 i 2 SP uczestniczyli w warsztatach, które kształtowały wiedzę na temat niepełnosprawności oraz pozwoliły dzieciom w sposób praktyczny poznać świat z perspektywy osób  z niepełnosprawnością.

Odbyła się również :

Lekcja akceptacji

W naszej szkolę w klasie 1a odbyły się zajęcia o autyzmie. Nasi uczniowie w czasie trwającej lekcji poznali podstawowe zagadnienia z zakresu funkcjonowania osób z autyzmem, ze szczególnym naciskiem na ich trudności związane z radzeniem sobie we współczesnym świecie oraz w kontaktach z otoczeniem. Podczas zajęć przeprowadzone zostały krótkie ćwiczenia, mające na celu zrozumienie, w jaki sposób osoba z autyzmem odbiera świat. Dzieci obejrzały projekcję filmu Poznaj Marię - dziewczynkę, która lubi mieć plan Osoby z autyzmem, podobnie jak bohaterka filmu są wyjątkowe, mają swoje mocne strony, niepowtarzalne zainteresowania. Chcieliśmy, aby uczniowie, dzięki bohaterce książki Marii mieli możliwość poznania osób z autyzmem. Poznania zarówno jej mocnych stron, jak i doświadczanych trudności, które wynikają z jej niepełnosprawności.

Tym, co najbardziej boli osoby stykające się z autyzmem jest znikoma wiedza na ten temat otoczenia. Z niej wynikają liczne problemy z akceptacją i funkcjonowaniem w społeczeństwie. Problemy te dotykają nie tylko dzieci z autyzmem, ich rodziny również – z obawy przed wytykaniem palcami zamykają się z dziećmi w domach, spotykają w zamkniętym środowisku. Robią to samo co ich dzieci – uciekają w bezpieczny azyl.

Naszym wspólnym celem jest więc szerzenie wiedzy na temat autyzmu. Ponieważ to proces długotrwały, powinniśmy skupić się na „budowaniu” świadomego społeczeństwa. Dlatego właśnie uważamy, że edukację należy zacząć jak najwcześniej, a ze względu na rozumienie pewnych zjawisk .Chcieliśmy aby , aby krótkie spotkanie było jak najlepiej zapamiętane, stąd pomysł na najbardziej empiryczną formę zdobywania wiedzy – „Lekcję Akceptacji”. Krótka przedmowa o tym, czym jest autyzm, potem doświadczenia mające na celu uświadomienie, jak autysta odbiera świat. Dyskusja o tym, jak zachować się wobec autystycznego kolegi, jak mu pomoc. Jak się NIE zachowywać. Doświadczenie na własnej skórze trudności spowodowanych zaburzeniami sensorycznymi. Takie spotkania przyczyniają się do poszerzenia wiedzy na temat autyzmu, mamy nadzieję, że również do wzrostu akceptacji. Ciekawa forma powoduje także, oprócz zwrócenia uwagi i zrozumienia problemu, dalsze przekazanie nowego doświadczenia. Dzięki temu uczniowie chętnie opowiadają o tej lekcji swoim rówieśnikom, a także w domu, a to naturalnie zwiększa zasięg naszego działania.

Utrwaleniem wiedzy w tej tematyce była także gazetka szkolna, którą pomogły udostępnić uczennice klasy 7a i  7b.

 Grafika #0: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #1: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #2: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #3: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #4: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #5: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #6: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #7: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #8: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #9: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #10: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #11: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #12: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #13: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #14: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #15: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #16: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #17: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #18: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #19: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #20: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #21: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #22: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #23: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #24: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #25: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #26: Tydzień Niepełnosprawności
 Grafika #27: Tydzień Niepełnosprawności