MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

Utworzono: 01-03-2023

      21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Święto ma  przypominać nam o  bogactwie i  różnorodności językowej oraz podkreślać wartość języka dla rozwoju dziedzictwa kulturowego ludzkości. Przesłaniem święta jest ochrona języków ojczystych, promowanie wielojęzyczności i podkreślanie wartości edukacji językowej. 
      W ramach święta, w czasie zajęć logopedycznych uczniowie klas I- III poznawali  wybrane związki frazeologiczne. Dzieci słuchały krótkich opowiadań z książki Grzegorza Kasdepke pod tytułem „Co to znaczy…”, a następnie, po omówieniu tworzyły prace plastyczne z wybranym związkiem frazeologicznym.  Dzięki zajęciom uczniowie mieli okazję dowiedzieć się co znaczy między innymi: lecieć jak na skrzydłach, kwaśna mina, czarna owca, gruba ryba, łamać nad czymś głowę, mieć dwie lewe ręce, piorunować kogoś wzrokiem, stawać na rzęsach, słomiany zapał czy suszyć komuś głowę. 
      Dodatkowo uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w zabawach językowych. Na patio szkoły pojawiło się 5 stacji  z różnymi zadaniami. Były wśród nich łamańce językowe, tangramy gramatyczne, krzyżówki i uzupełnianki ortograficzne oraz zadania związane z kaligrafią. Dla najwytrwalszych uczestników, którzy rozwiązali poprawnie wszystkie zadania nagrodą były bardzo dobre oceny z języka polskiego.
      Kolejnym elementem obchodów był szkolny konkurs na plakat z hasłem o języku ojczystym.  Najpiękniejsze teksty o naszym języku zostały wyróżnione. Nagrodzone klasy to 5b i 8d. GRATULUJEMY!
      To był bardzo ważny i udany dzień. Pamiętajmy, że dbając o język ojczysty i chroniąc go, dbamy o własną tożsamość narodową. 

plakaty z hasłem
rozwiązywanie krzyżówki przez uczniów
ćwiczenia kaligraficzne
plakaty 8a, 7a, 8d, 8c, 4b, 5b i 5a
zadanie z Kleksem
krzyżówki
aktywna przerwa zadania językowe
plakat 8b
Jeden z cytatów, które pojawiły się na drzwiach klas
Zadanie z platformy Wordwall z łamańcami językowymi
Gazetka przedstawiająca plakaty wykonane przez klasy
Uczniowie klasy 2a słuchają opowiadania
Prace plastyczne przedstawiające wybrane związki frazeologiczne
Uczniowie klasy 1b tworzy pracę plastyczną
Uczennica klasy 2b tworzy pracę plastyczną