Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej im. Strażaków Polskich

WSTĘP

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w Szkole Podstawowej im. Strażaków Polskich to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu wspierania uczniów w procesie prawidłowego rozwoju ścieżki edukacyjno zawodowej i opracowania indywidualnych planów działań potrzebnych do osiągnięcia tego celu. WSDZ umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju samoświadomości mocnych i słabych stron, własnych predyspozycji zawodowych, oferty edukacyjnej, rynku pracy i zasad , które nim rządzą, a także zaplanowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej. Dzisiejsza rzeczywistość dyktuje konieczność kształtowania odpowiednich postaw, wiedzy i umiejętności, pomocnych w przygotowaniu do kreatywnego i operatywnego funkcjonowania na rynku pracy. Doradztwo  zawodowe jest nieodłączną częścią programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły i służy prawidłowemu rozpoznaniu przez ucznia swojego potencjału edukacyjno-zawodowego oraz rozwijaniu jego tożsamości grupowej, jako ważnego elementu funkcjonowania społecznego. Docelową grupą do której jest kierowany ten program są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Strażaków Polskich ,  ich rodzice
 i nauczyciele.

Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w ciągu roku szkolnego, zgodnie z harmonogramem działań WSDZ:

kl. I -III –prowadzenie orientacji zawodowej.

kl. IV –VI –prowadzenie preorientacji zawodowej przez nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących.

Kl. VII-VIII – prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego przez nauczyciela oddelegowanego do funkcji doradcy zawodowego.

Sojusznikami WSDZ są : ORE, PP-P, PUP, inne szkoły, Rodzice, Stowarzyszenie EDUQ;

 

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. 2016 poz. 1943 z późn. zm.),
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.);
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego sierpnia 2019r. (Dz.U. poz. 325) w sprawie doradztwa zawodowego.
  4. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz 1280)
  5. Rozporządzenie MEN z 14 września 2023r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 poz. 2102).
  6. Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017r. poz. 1646 ze zm.).
  7. Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2020r. poz. 1551)

Realizowany w szkole WSDZ ma na uwadze wspieranie uczniów w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.

Jest jednym z najważniejszych celów wychowawczych szkoły.

 

Cele główne:

  • Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
  • Określenie własnych predyspozycji, cech osobowości, temperamentu, zainteresowań, talentów, mocnych stron i umiejętności.
  • Przygotowanie uczniów do podejmowania samodzielnych i trafnych wyborów edukacyjno-zawodowych.
  • Uświadomienie rodzicom, jak wielkie znaczenie odgrywają w procesie przygotowania dziecka do wyboru jego przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

 

Cele szczegółowe (rezultaty):

Uczniowie :

  • poznają swoje możliwości, zainteresowania,
  •  uświadamiają sobie swoje cechy charakteru, predyspozycje,
  • rozwijają umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych; 
  • wiedzą jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty;
  •  mają większą motywację do nauki, mają świadomość wykorzystania nauki w praktyce,
  •  znają strukturę szkolnictwa,
  • umieją dobrze się zaprezentować,
  •  znają zasady dobrej komunikacji, i sposoby radzenia sobie ze stresem.

 

Nauczyciele:

  • współrealizują wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w szkole,
  •  potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów, 
  • rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje,
  • wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, lub kierują do specjalistów,
  • znają ścieżki edukacyjne,
  •  włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa, zawodowego w szkole.

 

Rodzice:

  • znają strukturę szkolnictwa,
  •  znają swoje dziecko,
  •  znają czynniki ważne przy wyborze szkoły,
  •  angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy, hobby, zainteresowania).

Doradztwo zawodowe realizowane jest :

  • w klasach VII-VIII w formie zajęć doradztwa zawodowego w wymiarze 10 godzin dydaktycznych w ciągu roku szkolnego;
  • w ramach zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • na zajęciach przedmiotowych;
  • na lekcjach z wychowawcą.

Organizacja doradztwa zawodowego w szkole.

1. Za organizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego odpowiada dyrektor szkoły.

2. W szkole zatrudnia się doradcę zawodowego lub wyznacza się nauczyciela,  który pełni funkcję doradcy zawodowego.

Do zadań doradcy zawodowego należy:

1. Systematyczne diagnozowanie  zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
i  zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

2. gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;

3. prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;

4. koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;

5. współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

6. wspieranie nauczycieli i specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W ramach doradztwa zawodowego prowadzone są  następujące działania:

  • indywidualne spotkania doradcze z uczniami i ich rodzicami;
  • podejmowanie tematyki związanej z planowaniem ścieżki edukacyjno-zawodowej podczas godzin wychowawczych;
  • spotkania z rodzicami służące przygotowaniu ich do wspierania dzieci w projektowaniu przyszłej kariery zawodowej;
  • wizyty na zajęciach  przedstawicieli różnych zawodów;
  • udział uczniów w dniach otwartych, targach szkół, dniach kariery;
  • organizacja projektów edukacyjnych,  dni talentów i innych wydarzeń szkolnych nastawionych na poznawanie i prezentowanie uczniowskich uzdolnień i zainteresowań;
  • uczestnictwo uczniów w olimpiadach i konkursach międzyszkolnych;
  • współpraca ze szkołami wyższego szczebla, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz rozwoju uczniów;
  • udzielanie wsparcia w podejmowaniu tematyki związanej z doradztwem nauczycielom pracującym w szkole;
  • badanie losów absolwentów szkoły.

Działania z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego realizowane są przez:

  • Dyrektora
  • Doradcę zawodowego/koordynatora
  • Wychowawców
  • Nauczycieli bibliotekarzy
  • Nauczycieli informatyki
  • Nauczycieli przedmiotów
  • Pedagogów szkolnych/ specjalistów

 

Zakres działań z obszaru doradztwa zawodowego dla poszczególnych osób wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.

Dyrektor:

  • odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
  • wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole i instytucjami zewnętrznymi;
  • zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

 

Doradca zawodowy:

  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
  •  prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
  • opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologiem lub pedagogami, programu;
  •  wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie;
  •  koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • realizowanie działań wynikających z programu.

 

Wychowawcy:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
  • włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
  • realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  • współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci; pełnią funkcję wspierająco-informacyjną dla rodziców;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
  •  na godzinach wychowawczych – poświęconych realizacji tematyki zawodoznawczej – pogłębiają kompetencje interpersonalne uczniów, prowadzą ćwiczenia integrujące grupę, rozwijające samowiedzę itp.;
  • uczestniczą w wycieczkach zawodoznawczych;
  • wspierają uczniów w procesie decyzyjnym;
  •  kierują do specjalistów.

 

Nauczyciele:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  •  współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Psycholog, pedagodzy szkolni i specjaliści:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
  •  współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  •  włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami, pedagogami, psychologiem i innymi i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

Nauczyciel-bibliotekarz:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz z wychowawcami, nauczycielami, psychologiem, pedagogami szkolnymi i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
  • włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne aktywności i wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

 

Inne osoby np. pielęgniarka szkolna:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
  •  organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.

 

Realizacja Wewnątrzszkolnego Programu Doradztwa Zawodowego

Na każdy rok szkolny w szkole aktualizuje się program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.

Program określa:

  • działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,
  • tematykę działań,
  • metody i formy realizacji działań,
  • terminy realizacji działań,
  • osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań,
     

Formy pracy:

  • badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole  (np. wywiad, kwestionariusz ankiety);
  • zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych;
  • zajęcia doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, rozwijające umiejętności autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcami, radzenie sobie ze stresem (pogadanki, warsztaty z psychologiem szkolnym);
  •  zajęcia uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych;
  • udostępnianie informacji o zawodach, o szkołach ponadpodstawowych, rynku pracy,  o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, obowiązującym prawie pracy;
  • działanie uczniowskiego wolontariatu;
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom w podjęciu decyzji edukacyjnej i zawodowej, mających problemy zdrowotne lub osobiste,
  • udzielanie porad uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • udział w przedsięwzięciach lokalnych, np. dni otwarte szkół  wycieczki do firm
  • spotkania ze specjalistami z różnych zawodów, doradców, pracowników Powiatowego Urzędu Pracy;
  • przedstawienie rodzicom uczniów aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach;
  • indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy wykazują problemy zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.;
  • włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły;

 

Metody stosowane w pracy doradczej:

  • aktywizujące problemowe – burza mózgu, dyskusja,
  • zapisowe – drzewko decyzyjne, mapy myśli,
  •  dramy – inscenizacje i odgrywanie ról, testowe (kwestionariusze, ankiety, testy),
  • audiowizualne – filmy edukacyjne, zasoby Internetu i prezentacje multimedialne,
  • treningi umiejętności społecznych,
  • mini wykłady, pogadanki,
  • testy zawodoznawcze.

 

Podmioty współpracujące ze szkołą

  1. Podmiotami współpracującymi ze szkołą przy realizacji WSDZ są:
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lęborku;
  • Centrum Kształcenia Zawodowego;
  • pracownicy z Powiatowego Urzędu Pracy;
  • Powiatowa Sieć Doradców Zawodowych;
  • przedstawiciele stowarzyszenia EDUQ;
  • lokalni, regionalni pracodawcy;
  • przedstawiciele szkół ponadpodstawowych;
  • rodzice;
  • inne osoby wpierające organizację szkolnego doradztwa zawodowego (np. przedstawiciele zawodów, pracownicy organizacji pozarządowych itd.), absolwenci szkoły.

Szkolne zasoby z doradztwa zawodowego:

Szkoła gromadzi i sukcesywnie poszerza własne zasoby służące realizacji doradztwa zawodowego. Są to, m.in.:

  • Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego;
  • opracowywany co roku i zatwierdzany przez dyrektora program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny;
  • narzędzia diagnostyczne do rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
  • materiały z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego gromadzone w bibliotece: filmy, scenariusze, plakaty, broszury;
  • materiały gromadzone w związku z organizacją wydarzeń, takich jak dni kariery, projekty edukacyjne, spotkania z przedstawicielami świat zawodów itp.
  • zasoby internetowe, w tym zasoby ORE;
  • informacje o losach absolwentów;

 

Monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ.

Za monitoring „Programu realizacji WSDZ”, odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy/nauczyciel przedmiotu z zakresu doradztwa zawodowego w szkole. Ewaluacja jest niezbędna, aby działania na terenie szkoły były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów i ich rodziców. Ewaluacja ustna programu, na podstawie informacji zwrotnej przekazanej przez uczniów i rodziców swoim wychowawcom, ocena przydatności zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, ocena zajęć prowadzonych w klasach VII-VIII z doradztwa zawodowego.

Korzyści wynikające z realizacji WSDZ:

Dla osób zainteresowanych:

  • dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
  • poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów;
  • wzrost mobilności zawodowej absolwentów;
  • podkreślenie elastyczności i możliwości modyfikacji zaplanowanej kariery.

Dla szkoły: realizacja zobowiązań ujętych w ustawie o systemie oświaty dotyczących przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.