Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Utworzono: 07-04-2022

 „Dziecko, które krzyczy na dźwięk klasy. Kolega z pracy, który nigdy nie odpowiada uśmiechem. Kuzynka, która zawsze woli siedzieć sama i denerwują ją źle ułożone buty. Każdy z nich jest oceniany, odsuwany, stygmatyzowany. Autyzm jest wśród nas. Wystarczy go poznać. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy. Po prostu. Autyzm może wydawać się na pierwszy rzut oka dziwny, inny, niezrozumiały. Ale można go zrozumieć!”
Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez ONZ. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski. W naszej szkole jak co roku obchodziliśmy ten dzień szczególnie. Przygotowania zaczęliśmy od zrobienia gazetki na korytarzu.
1 kwietnia uczniowie wraz z nauczycielami przyszli do szkoły ubrani w kolorze niebieskim, ponieważ to kolor solidarności z autyzmem. W klasach zostały przeprowadzone zajęcia na temat autyzmu wraz z elementami praktycznymi. Celem zajęć było podniesienie świadomości dzieci i młodzieży, budowanie zrozumienia i akceptacji dla osób, które zmagają się z tym zaburzeniem na co dzień. Na korytarzu 1-3 podczas przerw dzieci dzięki eksperymentom przygotowanym przez nauczycieli mogły poczuć i doświadczyć z jakimi problemami musi się mierzyć codziennie osoba z autyzmem. Uczniowie uświadomiły sobie, że osoby ze spektrum autyzmu, chociaż wyglądają zupełnie zwyczajnie, to odbierają świat inaczej niż większość z nas. Ćwiczenia miały uświadomić dzieciom, że autyści potrzebują dużo silniejszych bodźców sensorycznych. Nie zabrakło również tajemniczego worka, z którego dzieci losowały przedmioty i bez użycia wzroku odgadywały jego nazwę.  Udowodniło to uczniom, że osoby ze spektrum autyzmu często mają zaburzone czucie głębokie. Dzieci z naszej szkoły jak co roku brały udział w konkursie plastycznym organizowanym przez Stowarzyszenie Niebieski Skarb. W tym konkursie drugie miejsce zajęła Blanka Gaffke opiekun Beata Polska a trzecie miejsce Agata Pilarska opiekun Katarzyna Suszko. Wszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Sądząc po zachowaniu uczniów - działania przyniosły skutek.

Grafika 1: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 2: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 3: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 4: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 5: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 6: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 7: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 8: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 9: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 10: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 11: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 12: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 13: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 14: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 15: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Grafika 16: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu